Potser
pot semblar prematur felicitar l’any nou just a les acaballes de l’estiu. Però
no estic felicitant-vos l’any nou astronòmic sinó l’any escolar.
L’estiu
va de baixar. Les hores de sol estan en retrocés, si el dia de Sant Joan el sol
va sortir a les 6:18 hores i és va posar a les ales 21:18 hores, el 31 d’agost ha sortit a les 7:16 hores i es posarà a les 20:26, quasi dues hores menys de
sol. La tardor no trigarà en treure el nas, perquè l’inici del curs escolar és
com el tret de sortida d'aquesta nova estació de l’any, tot i que tampoc
coincideix amb el seu inici astronòmic.
En
els calendaris de moltes cases hi ha un cercle vermell al voltat d’una data de
setembre amb la llegenda “Escola”. Perquè en dues setmanes el ritme de la
majoria de les llars es veurà radicalment trasbalsat i com posen en evidència
diferents estudis, el moment de major estres del dia serà entre les 8 i les 9
del matí.
La “rentrèe” és el mot que fan servir
els francesos per a referir-se al rentorn a l’escola després de vacances. Tornar
a començar. És el moment de comprar llapis i llibretes, motxilles i llibres. Hi
els pares com ha de preparar el curs escolar perquè sigui exitós?
El
curs escolar és com un viatge en el que importa menys com es começa, tot i
l’estres i els nervis de tot començament, que com s’acaba. Als pares correspon
controlar i abastir de les eines necesaries per a facilitar aquet viatge als
infants.
Son: Torneu a les
rutines. Comenceu a modificar els horaris. Es normal que pares i
mares siguin més laxos durant l'estiu amb els horaris d'anar a dormir. Però
d'aquí a pocs dies aquests horaris es tornaran molt més rígids. Alguns infants
poden tenir problemes en fer el canvi des de l’horari d'estiu a l’horari
escolar. És necessari facilitar aquest canvi de horari.
a)
Comenceu el
canvi de normes de forma progressiva unes dues setmanes abans de l’inici del
curs. D’aquesta manera, quan comencin les classes, el seu infant estarà
acostumat al nou horari. Posi regles pels més petits i negocií amb els més
grans.
b)
Limiteu el
temps d’exposició a les pantalles (televisió, ordinadors, tauletes...) i
proposeu activitats relaxants en una zona poc il·luminada i relaxant abans de
dormir. Totes dues regles ajuden a entrar en un ritual nocturn que faciliti els
hàbits de son.
c)
Creeu un
ambient agradable en el dormitori, però recordi que és un espai per dormir. El
dormitori ha de ser un lloc poc lluminós i silenciós. Els equips elèctrics com
a computadores, televisors o videojocs creen unes distraccions i una excitació
que dificulten la son dels infants. Totes aquestes pantalles haurien d’estar
col·locades fora de l’habitació durant el curs escolar.
d)
Tregueu les
migdiades. Comenceu a retirar les migdiades si ha agafat aquesta pràctica
durant l’estiu. Les migdiades a la tarda tenen tendència a retardar l’hora
d’anar a dormir a la nit i creen problemes durant el curs escolar.
e)
Feliciteu
els bons hàbits de son. Els reforços positius poden ajudar a aconseguir que els
infants petits vagin aviat al llit. Amb adolescents negoci, dialogui i informi
dels efectes físics i biològics (baix rendiment, risc de depressió, augment de
pes…) que dormir poc pot tenir sobre ells.
Un bon hàbit del son és un element essencial per aconseguir un bon
rendiment escolar i per realitzar amb èxit les activitats del dia.
Alimentació: També han de tornar les rutines de l’alimentació. L'esmorzar és uns
dels àpats més important del dia i idealment hauria d’aportar la quarta part de
les calories que corresponen a la dieta diària. S’ha de fer l’esforç per que, tot
i el moment d’estrés que apareix a totes les llars a primera hora del matí, no
es descuidi l’esmorzar. Un esmorzar equilibrat ha d’incloure els
principals nutrients (pà o els cereals o les galetes, llet o
iogurt, fruita o sucs fets a casa i
algunes proteïnes com pernill o embotits no grassos).
Lloc: Prepareu un lloc per a fer les tasques escolars. El lloc ha de
tenir una bona il·luminació, amb un espai adequat i tranquil i poques
distraccions. El silenci és una peculiaritat específica de cada persona. Alguns
necessiten silenci altres necessiten música per fer les tasques. Proporcioneu
l'espai, ell o ella ja l’omplirà de silenci/soroll.
Supervissió. Quan comenci el curs establiu
controls de rutina. Pels infants més petits controli que a la
motxilla porta els deures fets i els elements necessaris (gimnàstica,
música...) pel dia següent. Pels més grans hi ha prou amb un control verbal. No
ho faci quan es posen a dormir o al matí, aleshores ja no hi temps per a res.
Monitoritzeu: Feu seguiment des
del començament del curs. Faciliteu canals de comunicació amb els professors,
amb entrevistes personals o amb notes escrites a l'agenda. Sigueu proactiu, no
esperi als darrers mesos del curs. Si cal prendre mesures (classes de suport en
alguna matèria) es recomanable començar aviat. Un bon rendiment escolar resulta
de la conjunció de diferents factors. La relació estreta entre la escola i la
família és una d’elles.
Programeu les
activitats. Assegureu-vos
que els infants realitzin una activitat física diària, què pels més grans i els
adolescents hauria de ser d’una hora al dia. Un infant actiu serà un adult saludable. Cal òbviament un temps per l'estudi, també és possiblement
que vostè vulgui que facin alguna activitat extraescolar (futbol, piano, anglès
o dansa...), s’han de reservar però uns espais d'inactivitat, per jugar, per
relaxar-se. S'han de programar les activitats sense oblidar que els infants
necessiten ser infants.
Impliqueu-vos en
l’escola. Penseu en acompanyar
als més petits els primers dies de escola. Participeu en les AMPAs i les
activitats que organitza l’escola (dia de portes obertes, carnestoltes, festa
final de trimestre o de curs...). També impliqueu als vostres infants i
adolescents en la seva escola. Els infants i adolescents que participacipen en
aquestes activitats extracurriculars i s’identifiquen a la seva escola tenen un
millor rendiment escolar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada