He
llegit fa uns dies un article de recomanacions de lectura de uns
editors americans. La seva proposta volia a més a més de fomentar
la lectura, promoure la lectura en família. Diuen que alguns dels
millors moments que han tingut amb els seus nens/es han vingut al
veure el seu ulls brillar quan Harry es veu en el mirall d'Erised o
escoltant les seves rialles a mesura que descobreixen les aventures
d’una història. Llegir en veu alta amb seus fills pot ser una
experiència enriquidora. Tant aficionats com som a copiar costums
del mon anglosaxó, aquesta n'és una de bona per a copiar. Ara que
hem tornar a les rutines diàries, després de l'època de vacances,
és un bon moment per a començar una nova rutina. Llegir cada dia
unes pàgines al vostres fills i filles.
Però
quins
llibres són essencials d'haver llegir abans dels 10 anys? Això
depèn, òbviament, dels pares i del nen. Aquests autors, que es
declaren uns “frikis”, proposaven un llistat amb els títols
“friki-mediàtics” que s'havíen de llegir abans dels 10 anys.
Entre altres proposaven:
Harry Potter and the Socerer's Stone. Peter and the Starcatchers.
The Borowers. Lord of The Rings. Stuart Litlle. Charlie and the
Chocolate Factory. Winnie-the-Pooh. Little Bear.
Christine
Zschirnt va publicar al 2004, “Libros: Todo lo que hay que leer”,
un text on incloïa dos apartats referents a nens i adolescents. Per
un costat l’autora proposava vuit llibres que anomenava “clássicos
escolares”: Cantar del Mio Cid, La Celestina de Fernado de Rojas,
El Lazarillo de Tormes, Fuente Ovejuna de Lope de Vega, Rimas y
Leyendas de Gustavo Adolfo Becquer, El Aleph de Jorge Luis Borges, La
Colmena de Jose Cela i Pedro Paramo de Juan Rufo. En un segon grup,
anomenat genèricament “Niños”, incloïa: Emilio o de la
educación de Rousseau, Oliver Twist de Dickens, Alicia en el pais de
las maravillas de Carroll, Las aventuras de Huckleberry Finn de Mark
Twain, Matilda de Roald Dahli i Harry Potter de Rowling.
Magda
Alemany i Lluis Serrasolses van publicar un article titulat “Els
clàssics de la literatura infantil i juvenil” (escola catalana.
octubre 2002. nun. 393), una recull de 60 obres que consideraven com
a clàssics, tot i no tenir clara la definició de clàssics.
Clàssics o no, són llibres que diuen coses no banals. De tots ells,
15 eren obres de la literatura catalana. Per a primària: El
Folklore de Catalunya de Joan Amades, Raspall de Pere Calderes, Les
aventures de Massagran de Josep M. Folch i Torres, Bestiari de Pere
Quart, Joan Barroer de Carles Riba, Els ocells amics de Josep Maria
de Sagarra, La lluna d’en Joan de Carme Solé i Vendrell, Jo les
volia de Maria Martínez Vendrell, Rovelló de Josep Vallverdú. Per
l’etapa de secundaria: Relats de mitologia de Maria Àngels
Anglada, Cròniques de la veritat oculta de Pere Calders, Abans de
l’alba de Lluís Ferran de Pol, Mecanoscrit del segon origen de
Manuel de Pedrolo, Aloma de Mercè Rodoreda i Histories a mig camí
de Robert Saladrigas.
El
diari ARA presenta avui una col·lecció de llibre de literatura
infantil i juvenil. El seu director, Carles Capdevila, fa una
editorial, “33 clàssics juvenils que durem a escola”al diari
d'avui diumenge (http://www.ara.cat/societat/classics-juvenils-que-durem-escola_0_997700333.html
)
Totes
les llistes són per definició incompletes i injustes, però entre
aquestes propostes trobareu un punt de partida de títols per llegir
als vostres fills.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada