Els tomates no s’anuncien en televisió, les begudes energètiques si! Com afecta el màrqueting alimentari en els hàbits l’alimentació dels infants?
A Espanya cada any
s’inverteixen més de 4000 milions d’euros en publicitat de productes
alimentaris. Més de la meitat dels consells comercials d’aliments o begudes
difoses pels diferents mitjans de comunicació corresponien a productes amb un
perfil nutricional poc saludable (pel seu alt contingut en sal, sucres o
greixos). Ara mateix no existeix cap normativa sobre la publicitat d’aquests
productes, tot i que la majoria de les empreses productores i les cadenes de
televisió estan adherides a un codi de normes ètiques aplicables als anuncis
d’aliments i begudes dirigits als infants. Però, si 7 de cada 10 anuncis que es
fan en l’horari protegit dels infants a la televisió són anuncis sobre aliments
i begudes que no ajuden a seguir una dieta saludable, és evident que aquesta
autoregulació és insuficient.
El 34% dels infants d'entre 6 i 12 anys a Catalunya pateixen excés de pes (el 24% té sobrepès i el 10% té obesitat) segons dades de l’Enquesta de Salut de Catalunya-ESCA, 2019. L’obesitat i el sobrepès infantil són un greu problema de salut on els hàbits d’alimentació no saludable i el sedentarisme són les principals causes.
Com afecta el màrqueting alimentari als
infants
Els infants són especialment vulnerables al
màrqueting alimentari i són una de les poblacions diana d’aquest tipus de
publicitat perquè
- Els infants són de fàcil accés a aquesta
publicitat per l’alt consum diari de pantalles (televisió, tauletes, mòbils)
que fan cada dia.
- Els infants són consumidors més impulsius (un de cada tres aliments o begudes que compren o que comprem pels infants entre 4 i 12 anys no són necessaris per la seva alimentació).
- Els infants són menys capaços d’entendre que el objectiu del màrqueting és modificar i dirigir el nostre consum.
- El màrqueting influeix en les decisions alimentàries dels infants no només a curt, sinó també a llarg termini, como ho demostra el fet que la meitat de les marques que escollim d’infants les continuem consumint com adults.
Que fer a casa
Les famílies i els professionals de la salut hem de
demanar que s’elaborin normes per la reducció de la quantitat de sal, sucres o
greixos dels aliments i begudes i es reguli la publicitat dels productes
alimentaris, que ajudin a seguir uns hàbits d’alimentació saludables. Però,
mentre això no passa:
- Establiu per tota la família uns hàbits d’alimentació saludables com els recomanats en la guia “Petits canvis per menjar millor” de l’Agencia de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya.
- Limiteu el temps que els infants passen davant de les pantalles sense control
- Expliqueu com la publicitat busca modificar els nostres hàbits de consum
- Contraresteu els missatges que transmet la publicitat sobre certs productes explicant als infants les avantatges d’una alimentació saludable
- Vigileu si promocionen o no hàbits alimentaris saludables la publicitat que apareix a les pantalles, però també a altres àmbits (escola, activitat extraescolars, centres comercials, esdeveniments organitzats o promocionats per fabricants de aliment o begudes...),
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada