França proposa la
prohibició dels telèfons mòbils a les escoles. La mesura vol ampliar la norma
ja existent que prohibeix l’ús dels telèfons a les classes. Ara es vol prohibir
l’ús del telèfon a tot el recinte de les escoles primàries i secundàries durant
tot l’horari escolar. El proper setembre els estudiantes menors de 15 anys no
podran fer servir els seus mòbils no només a les classes sinó tampoc en el pati
durant l’esbarjo, ni en qualsevol altre lloc de l’escola.
El ministre
d’Educació Jean-Michel Banquer ha comentat que “els telèfons mòbils són un
avenç tecnològic, però no poden monopolitzar la nostra vida”. Algunes persones
defensores del projecte també ha posat èmfasis en l’augment del assetjament
escolar per mitja dels telèfons, o el accés a continguts negatius (violència, pornografia,
xenofòbia...) que dificulten un adequat desenvolupament de les habilitats
socials dels infants.
Els dispositius
mòbils es podran fer servir puntualment amb finalitats educatives o en cas
d’emergències, però fora d’aquestes situacions estaran prohibits.
Hi ha opinions a
favor i en contra, perquè els telèfons mòbils, com altres pantalles, no són
intrínsecament dolentes sinó que són eines que poden fer servir amb diferents
finalitats, perquè el telèfon mòbil es pot fer servir per assetjar un company o
amb utilitat pedagògica o per facilitar les relacions socials.
Deia una pediatra americana que els
adolescents es troben més despullats si es deixen el mòbil a casa que si surten
sense roba al carrer. Els joves, i els
no tant joves, han de saber gestionar
l’ús dels dispositius mòbils perquè, i per sempre més, els telèfons mòbils formen
part de la vida diària. És doncs la prohibició dels telèfons mòbils en el
recinte escolar una mesura didàctica o és al contrari una mesura repressora
sobre l’ús d’aquests dispositius? Mesures similars s’han d’establir a casa? No
telèfon durant el dinar o el sopar? No telèfons a partir de certes hores?...
I aquestes serien només normes per
control de la quantitat i el lloc d’ús, perquè caldrà, i encara em sembla més
important, gestionar a quins continguts
tenen accés els adolescents amb els seus
dispositius mòbils.
Moltes preguntes que no tenen una
resposta única i valida per a totes les persones com passa freqüentment en els fenòmens
socials, perquè el mon digital és ja més un fenomen social que tecnològic.
Moltes preguntes que obliguen a una reflexió (negociació), que més enllà dels
reglaments governamentals ha de fer cada família.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada