Jugar al futbol en el desert es avorrit. Es anar com un
ximple darrera d’una pilota sense sentit. Si no hi ha porteries, sinó es
delimita el camp, el partit resulta avorrit. Les regles del jocs li donen
sentit i lo fan divertit. Igual que els joc necessiten regles els infants
precisen límits que els ajudin a delimitar el terreny de joc i les normes
adequades.
Limitar, posar límits, es establir el punt fins on es
possible o lícit que s’arribi. Posar límits no es intrínsecament una cosa
negativa. Posar límits es donar als infants les eines necessàries per transitar
adequadament.
Educar no és una tasca senzilla però els pares no poden
renunciar, perquè no establir límits farà dels infants adults amb baixa
tolerància a la frustració, amb dificultat per gestionar les seves emocions, farà
adults manipuladors que responsabilitzen sempre als altres amb alteracions de
la conducta, amb una actitud negativista i desafiant.
Com establir límits als infants
1.
Sigueu concrets. No doneu ordres o
poseu límits inespecífiques (“porta’t bé al carrer”); sigueu específic (“dóna’n
la mà per creuar el carrer”)
2.
Negocieu. Doneu opcions. És mes fàcil
de complir els límits autoimposats que els imposats per altres.
3.
Poseu davant lo positiu a lo negatiu.
Eviteu “no facis tal o qual cosa...”; més aviat demaneu fer una cosa concreta
4.
Expliqueu el perquè. Si els infants
entenen el sentit d’un determinat límit es més fàcil que el compleixin
5.
Desaproveu la conducta del infant, no
al infant. Pòster ha fet una cosa dolenta, no es que l’infant sigui dolent
6.
Keep calm (mantingueu la calma). Hi
ha dos maneres establir límits, raonant o cridant. Però només raonant
s’aconsegueixen resultats positius.
7.
No cediu a les rebequeries. Resulta
temptador cedir davant d’un infant que fa una rebequeria, especialment si és en
un lloc públic, però és una mala solució a curt termini i una pèssima solució a
llarg termini.
8.
Adapteu els límits a l’edat i el
desenvolupament dels infants. Evidentment no precisen les mateixos límits un
infant que un adolescents.
9.
No poseu masses, límits només aquest
que son necessaris i realistes, que es puguin complir.
10.
Segueu convincents però no
repetitius. Sermonejar constantment es ineficient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada