Fa dies el diari "Le Monde" publicava un article titulat
"Visca la mercromina" que tractava sobre la tendència actual a la
sobreprotecció dels infants per part dels pares i la societat en general.
Relatava el diari com un metge anglès havia escrit una carta astorat pels
desplaçaments, no acompanyats, del infant d'una família que feia quatre
generacions que vivien a Sheffield. Es preocupava el bon doctor, com aquest
infant de 8 anys anava sol a la escola fins al final dels seu carrer. A la
mateixa edat, en 1979, la mare de l'infant anava tota sola 800 metres per
banyar-se a la piscina. En 1950, l'avi travessava sol cada dia un bosc d'un
quilòmetre. Al 1919, el besavi, també als 8 anys recorria, sense la companyia
de cap adult, alguns quilometres per anar a pescar.
Però ara quan es creueu amb un infant en bicicleta podeu estar segur
que tot seguit trobareu la resta de la família pedalejant just darrera. Hem progressivament
prohibit el carrer als infants i els hem reclòs en zones de jocs dels nens que
tenen el terra entapissat amb revestiments per amortir els cops i on els bancs,
dissenyats perquè els pares esperin una mica distanciats mentre els infants
juguen, estan buits perquè els adults s'han ficat a la zona de jocs i esperen
enganxats al tobogan.
Recordo un paràgraf del llibre "Quiet" del Màrius Serra on
l'autor explicava la seva petita batalla diària per guanyar la vorera.
L'assumpte anava així, el Màrius Serra i el seu fill, que patia una greu
discapacitat, esperaven cada matí a la vorera prop de la porta de la escola del
barri per ser recollits per l'autobús que el portava a la seva escola especial.
L'escriptor reflectia la cara d'enuig dels pares per no poder deixar el seus
fills "sans" sobre la vorera a la mateixa porta de la escola i
haver-lo de deixar uns metres més enllà i no poder veure com enfilaven el
carreró que travessa el jardí de l'entrada de l'escola.
Lenore Skenazy, una bloquera estatunidenca, és va guanyar el malnom de
"la pitjor mare americana" quan provocativament va dir "jo,
deixo els nens al parc, i em vaig al Starbucks a fer un cafè".
En la mateixa línia, hi són en referencia a la resolució dels
conflictes, disputes i problemes emocionals. Els adults, pares, professors o
monitors, intervenen sistemàticament com a mediadors o com autoritat tant
precoçment que no permeten als infants aprendre a negociar per ells mateixos
els conflictes, frustracions, baralles o qualsevol entrebanc emocional. Tots
els nens i nenes coneixen les normes i les regles de convivència, saben que no
es pot insultar, ni pegar, ni assetjar ningú, però sabran com afrontar aquestes
disrupcions emocionals si mai s'han confrontat a aquestes situacions?
Estimar els fills es proporcionar-les amor i seguretat. Però
sobreprotegir-los, maximitzant les mesures de seguretat fins a arribar al
"risc zero", és impossible i al mateix temps inadequat. Els pares
avui, moltes de les coses que feien ells quan eren infants, no permeten fer-les
al seus fills, certament sí, perquè el mon ha canviat des de l'aleshores, diran
molts d'ells. Però és possible educar els infants amb seguretat sense que mai
s'enfrontin a una situació de risc? És possible fer-los créixer emocionalment
si no se’ls dona cap grau d’autonomia? Per ensenyar-los a aixecar-se, no han
d'haver caigut primer?
Els infants a la pre-adolescència cerquen posar-se fora de la
vigilància visual dels pares, volen estar entre els de la seva mateix edat,
prop dels pares però fora del seu abast. Els pares han de trobar l'equilibri
entre la inseguretat i la sobreprotecció totes dues dolentes, i segur que
curar, amb una mica d’antisèptic, un genoll esgarrinxat serà el menor dels
problemes que hauran d'encarar. Visca la mercromina!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada