dijous, 9 de gener de 2020

Hàbits saludables del son

Dormir és el mecanisme reparador que necessita, cada dia, el nostre organisme per a mantenir una bona salut física i mental. Els infants, igual que els adults, precisen una quantitat i qualitat de son adequada diària pel seu benestar. Els infants que no dormen prou tenen dificultats per fer les activitats habituals del dia a dia.
Uns bons hàbits saludables del son, com altres habilitats, s'aprenen i com totes les habilitats quan abans es comencen a aprendre més fàcilment s'incorporen a les rutines habituals. L'aprenentatge dels bons hàbits del son s'ha de començar des del naixement.


Quant han de dormir?
Cada infant és únic i té les seves necessitats específiques de son. Les necessitats de son depenen de factors individuals i també de l'edat, de l'estat de salut física i emocional, de les activitats diàries, etc.
Com a guia orientativa podem dir que els nadons poden dormir entre 16 i 18 hores al dia; els menors de 2 anys fan una mitjana de son de 13 hores al dia (incloses les migdiades); dels 3 als 5 anys la mitjana és de 10-12 hores (migdiades incloses), i entre els 6 i els 10 anys els infants dormen unes 10 hores al dia. Els adolescents necessiten dormir de 8 a 10 hores diàries.
Els infants més petits acostumen a fer dues migdiades (al matí i a la tarda) fins als 18 mesos i segueixen amb una, habitualment a la tarda, fins als 3 – 4 anys, tot i que hi ha infants més grans que continuen amb les migdiades i altres que deixen de fer-les més aviat. Heu de respectar el ritme propi del vostre infant.
Els pares han de saber que durant els primers mesos de vida els lactants es desperten diverses vegades cada nit. Els despertats nocturns van disminuint amb l'edat i no és fins als 6 mesos que els infants dormen tota la nit, tot i que fins al 2% dels infants de 5 anys encara es desperten durant la nit.

Consells per assolir hàbits de son saludables
La dificultat per dormir, especialment en els infants més petits, es pot prevenir en gran mesura incorporant rutines sobre l'hàbit de son i com es posen al llit.

  1. Deixeu-lo fer migdiades. Un infant que està massa cansat tindrà més dificultat per agafar el son. Mantenir-lo despert tot el dia sense fer migdiada pot ser més un problema que una solució.
  2. Deixeu-lo que s'adormi sol. Si es desperta a la nit. Espereu uns minuts perquè es torni a dormir tot sol abans d'anar a veure'l.
  3. No els desvetlleu. Eviteu desvetllar el vostre nadó amb alimentació o canvis durant la nit si no són necessaris.
  4. Horari fix. Establiu un horari habitual per l'hora d'anar a dormir i per les migdiades. Tenir una hora fixa per anar al llit ajuda a regular el rellotge biològic, de la mateixa manera que determinar una hora d'aixecar-se.
  5. Establiu una rutina. Manteniu una rutina a l'hora d'anar a dormir: Fer-li un bany d'aigua tèbia (per més petits), rentar-se les dents, llegir-li un llibre o fer un joc tranquil (un puzle)... dintre de la seva habitació o en el seu propi llit.
  6. No allargueu les rutines. Les rutines per anar al llit han de tenir una duració limitada no més enllà de 10 - 20 minuts.
  7. Dormitori confortable. Feu del dormitori un lloc tranquil, còmode i relaxant, amb una il·luminació suau, poc soroll i una temperatura adequada.
  8. Seguretat i protecció. Tranquil·litzeu i doneu suport si el vostre infant té por a l'hora d'anar a dormir o té malsons. Establiu una estratègia perquè l'infant tingui percepció de seguretat i protecció (una llumeta, un nino...)
  9. Eviteu la ingesta de cafeïna. No doneu al vostre infant begudes amb cafeïna que poden dificultar agafar el son.
  10. Sense pantalles abans d'anar a dormir. Eviteu les pantalles abans d'anar a dormir.
  11. Retireu les pantalles del dormitori. No permeteu que el vostre infant tingui televisió, ordinador o videojocs a la seva habitació.
  12. Activitat física adequada. Procureu que els infants facin una activitat física apropiada durant el dia.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada