dijous, 21 de març de 2019

"No deixar ningú darrera", el lema del Dia Mundial de la Síndrome de Down

La polèmica sobre l’accés a la sanitat publica gratuïta dels pacients amb discapacitats, es creua amb el 21 de març, data que va designar l’Assemblea General de les Nacions Unides per commemorar el Dia Mundial de la Síndrome de Down. Aquest any 2019 la celebració del Dia Mundial del Síndrome de Down es centrarà en el lema: "No deixar ningú darrera"

L’Assemblea General vol augmentar la consciència pública sobre la qüestió i recordar les valuoses contribucions que les persones amb discapacitat intel·lectual  fan, entre altres, a la diversitat de les seves comunitats. La pàgina de la Fundació Catalana de la Síndrome de Down, un lloc web imprescindible per les famílies amb un membre afecte d’aquest trastorn o per qualsevol interessat, diu que la síndrome de Down és un conjunt de símptomes i signes diversos que es manifesten en el desenvolupament global de la persona des de la seva concepció, a causa de l’excés de material genètic del cromosoma 21.

Les persones amb la síndrome de Down tenen algunes característiques físiques particulars, com inclinació dels ulls, coll curt, cabells fins i llisos, un to muscular baix, creixement retardat i envelliment prematur. També, de vegades, a conseqüència d’un dèficit en el seu sistema immunològic, durant els primers anys de vida, pateixen infeccions.

No hi ha cap prova que pugui determinar si una parella tindrà un fill amb la Síndrome de Down. Només després d’estar embarassada una dona pot fer un diagnòstic prenatal per conèixer la dotació cromosòmica del fetus.

La síndrome de Down no és cap lesió ni cap malaltia crònica que, pugui modificar-se amb un tractament mèdic, quirúrgic o qualsevol altre procediment.

Una cadena es tant forta com ho és la més dèbils de les seves baules. No deixem ningú darrera.


divendres, 15 de març de 2019

Les processons d’erugues ni apropar-se, ni tocar-les!!!


La Thaumetopoea pityocampa és una eruga que es coneix popularment com la Processionària del pi. En algunes pinedes del nostre país hi ha una proliferació d'aquest insecte, que els mesos de final d’hivern i inici de la primavera, -si l'hivern és fred: febrer-abril; si l'hivern és més suau: gener-març-, fan “processons”  pels pins.

L'eruga de la processionària ha desenvolupat unes espícules irritants, com a mecanisme de defensa contra els seus predadors, que també afecten als humans. Les espícules de l’eruga provoquen faves vermells amb molt de picor, unes lesions cutànies similars a la urticària si el contacte és amb la pell, que és el més habitual. Si les espícules entren en contacte amb els ulls provocarà una conjuntivitis amb llagrimeig, envermelliment i inflor dels ulls. Rarament els infants poden presentar una afectació de les vies aèries, amb dificultat per a respirar.

S’ha d’evitar el contacte amb la Processionària, ni apropar-se, ni tocar-les!!!

  •  Si trobeu processons d'erugues: allunyeu els infants, no tocar-les ni escombrar-les per evitar que s'aixequen les espícules irritants.
  • Eviteu recollir pinyes, llenya... de les pinedes infestats.
  • Eviteu remoure la terra en pinedes o tocar els nius de les erugues
  • Si viviu prop de pinedes infestats per processionària durant el final de l'hivern i el començament de la primavera eviteu assecar la roba a l'aire lliure.
Quan feu sortides al camp si el vostre infant ha estat en contacte amb una eruga de la processionària, renteu amb aigua la zona sense fregar. Poden ser necessaris fàrmacs antihistamínics per a controlar els símptomes.






divendres, 8 de març de 2019

El xarampió més que retrocedint està repuntant

La Unicef (Font de les Nacions Unides per la Infància) ha fet un comunicat sobre l’increment del xarampió a tot el mon. A escala mundial quasi 100 països han informat d’un augment de casos de xarampió en 2018 en comparació a l’any passat. Els augments més alarmants s’ha produït en Ucraïna amb 35.000 casos. Filipines amb 13.000, Brasil amb 10.000, Iemen amb 6.500, Veneçuela amb 5.000, Servia amb 4.000, Madagascar 4.300, Sudan 3.500, Tailàndia 2.700 o França amb 2.269 casos. Les dades poden empitjorar considerant que aquest dos primers mesos de 2019 a Ucraïna ja hi ha 24.000 casos declarats de xarampió. Totes les dades fan malbé el propòsit per fer desaparèixer el xarampió. El xarampió més que retrocedint està repuntant.
El xarampió produeix una erupció a la pell, febre, tos, mucositat i conjuntivitis. És una malaltia, que especialment en els infants més petits, pot produir complicacions molt greus i fins i tot mortals. El xarampió es contagia per l’aire. És una malaltia extremadament contagiosa, més que la grip, la tuberculosis o l’Ébola.
No existeix cap tractament pel xarampió, els antibiòtics tracten les infeccions bacterianes però no son útils per a lluitar contra les malalties produïdes per virus.

La Unicef mitjançant  la seva directora executiva Henriquetta H. Fore ha manifestat: “Aquesta és una crida d’atenció. Disposem d’una vacuna segura, eficaç i barata contra una malaltia altament contagiosa, una vacuna que ha salvat quasi un milió de vides cada any en les darreres dues dècades”.

A casa nostre tenim una baixa incidència de xarampió gracies a l’alta tasa de cobertura vacunal, i així serà mentre els nostres infants rebin les dosis de vacuna antixarampió.

divendres, 1 de març de 2019

Petits canvis per a menjar millor

Les autoritats sanitàries, de sempre, van fent recomanacions sobre alimentació saludable (piràmides d’aliments, mètode del plat...); ara el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha elaborat la guia alimentaria “Petits canvis per menjar millor” per donar noves eines per a aconseguir amb “petits canvis” una millora en l’alimentació dels infants i els adults.

Tenint en compte tota la informació científica i nutricional sobre aliments saludables i com aquests aliments es relacionen amb algunes malalties i valorant l’impacte medi ambiental s’han elaborat recomanacions que proposen tres missatges claus de modificació en el consum d’aliments per a millorar la dieta.

Aquests tres missatges clau de “Petits canvis per menjar millor”:

 “Més fruites i hortalisses, llegums, fruita seca, vida activa i social”
Es recomana el consum d’aliments  amb un perfil nutricional més saludable (fruites i hortalisses, llegums i fruita seca) sense oblidar la importància d’un estil de vida actiu i social. Incloeu, com a mínim, 5 racions d’aquests tipus d’aliments al dia (3 de fruites i 2 d’hortalisses).

“Canvieu a aigua, aliments integrals, oli d’oliva verge, aliments de temporada i proximitat”
Es proposa “canviar” els aliments com el pa, la pasta, l’arròs... blancs o refinats pels integrals, posant per davant l’oli d’oliva als olis vegetals o altres greixos i optant per consumir aliments de temporada i de proximitat geogràfica. L’aigua es la beguda que ha d’acompanyar als menjars.

 “Menys sal, sucres, carn vermella i processada, aliments ultraprocessats”
Es suggereix consumir “menys”  aliments que s’han relacionat amb problemes de salut com aliments salats, aliments i begudes ensucrades, carn vermella i processada o aliments ultraprocessats (aquells que s’han elaborat industrialment i que contenen additius, sucres, greixos, sal, midons... afegits).

divendres, 22 de febrer de 2019

Natació també l'hivern?


Durant l'estiu hi ha moltes oportunitats per a nadar. La natació és un exercici recomanable per a fer durant tot l'any, perquè la natació...



1. És un exercici saludable. És un esport molt complet, perquè posa en acció tots els músculs: els braços, espatlles, esquena, cames, abdominals... a més permet mantenir i desenvolupar la mobilitat articular i millorar el to muscular.

2. És un exercici cardio-saludable. Com a totes les activitats de resistència, la natació és beneficiosa pel sistema cardiovascular i respiratori. La natació enforteix el muscle del cor i ensenya a fer una respiració correcte.

3. És un exercici que ajuda a mantenir-se en forma. Una hora de natació a un ritme moderat, suposa una despesa d'energia d’aproximadament 500 calories.

4. És un exercici antiestrès. La natació és un exercici que relaxa i alleuja l'estrès. La flotabilitat i l’alleugeriment del pes que suposa està ficat a l’aigua proporciona  un relaxament quasi immediat.

5. És un exercici molt variat. A la piscina, es pot variar el tipus d'exercici: estil lliure, esquena, braça, papallona. Es poden fer activitat en grup com waterpolo o natació sincronitzada i per descomptat també mil jocs aquàtics més o menys reglats: aeròbic a l'aigua, el aquàgim, etc....

6. És un exercici que es pot fer en família. Les activitats a la piscina s’ajusten a qualsevol edat i a qualsevol circumstància, perquè a l'aigua, el cos s'alleuja de part del seu pes i això permet gaudir d’aquesta activitat pràcticament a tothom.

Hi ha un bon ventall de llocs per a practicar natació on podeu escollir. A Barcelona ciutat podeu trobar informació en el lloc web GuiaBCN”, sobre les característiques dels equipaments municipals. Molts municipis de Catalunya disposen d'instal·lacions públiques que permeten realitzar activitats aquàtiques durant tot l'any, a més hi ha els equipament dels clubs esportius privats.


Aprofiteu-vos dels molts beneficis de la natació també durant els mesos de tardor-hivern!