dimarts, 15 d’octubre de 2019

Ja dormen prou els vostres infants per fer les activitats diàries? Decàleg d’ hàbits de son saludables. Com poden ajudar els pares?

Fa unes poques setmanes que els infants han començat el curs escolar. És important que, tant aviat com sigui possible, en tornin a agafar les rutines. L’hora d’anar a dormir és una d’aquestes rutines que cal implantar. El son té un paper fonamental en el desenvolupament, creixement i benestar dels infants i dels adults. Dormir bé és imprescindible per mantenir un bon benestar físic i psíquic. Els infants que no dormen prou tenen dificultats per fer les activitats habituals del dia a dia. Dormen prou els vostres infants per poder fer les seves activitats diàries?

Quant han de dormir?
Cada infant és únic i té les seves específiques necessitats de son. La durada del son depèn a més de factors individuals, de l’edat, de l’estat de salut i emocional, de les activitats diàries, etc.

Com a guia orientativa poden dir que els nadons poden dormir entre 16 i 18 hores al dia; els menors de 2 anys fan una mitjana de son de 13 hores al dia (incloent migdiades); dels 3 als 5 anys la mitjana és de 10-12 hores (incloent migdiades), i entre els 6 i els 10 anys els infants dormen unes 10 hores al dia. Els adolescents necessiten dormir de 8 a10 hores diàries.

Els infants més petits acostumen a fer dos migdiades (al matí i a la tarda) fins als 18 mesos i seguir amb una, habitualment a la tarda, fins als 3 – 4 anys, tot i que hi ha infants més grans que continuen amb les migdiades i altres que deixen de fer-les més aviat. Respecteu el ritme propi de cada infant.

Durant els primers mesos de vida els lactants es desperten varies vegades cada nit, els despertats nocturns van disminuint amb la edat tot i que fins al 2% dels infants de 5 anys encara en fan algú durant la nit.

Decàleg per assolir hàbits de son saludables

  1. Deixeu-lo fer migdiades si ho demana.  Mantenir-lo despert tot el dia sense fer migdiada potser més un problema que una solució, perquè un infant massa cansat tindrà més dificultat per agafar la son.
  2. Espereu uns minuts, si es desperta a la nit, perquè es torni a dormir tot sol abans d'anar a veure-ho.
  3. Eviteu desvetllar el vostre nadó amb menjar o canvis durant la nit.
  4. Establiu un horari per d'anar a dormir i per les migdiades.
  5. Manteniu una rutina a l’hora d’anar a dormir: Fer un bany d'aigua tèbia (per més petits), rentar-se els dents, llegir un llibre o fer un joc tranquil (un puzle)dintre de la seva habitació o en el seu propi llit...
  6. Feu del dormitori un lloc tranquil, còmode i relaxat, amb una il·luminació suau i amb poc soroll.
  7. Tranquil·litzeu i doneu suport si el vostre infant té por a l'hora d'anar a dormir o té malsons.
  8. Eviteu que els infants preguin begudes amb cafeïna.
  9. Eviteu les pantalles (mòbils, televisió, tauletes...) abans d'anar a dormir.
  10. Tragueu de l’habitació del infant la televisió, ordinador o videojocs durant el curs escolar.


divendres, 27 de setembre de 2019

Sabeu com podeu ajudar als vostres adolescents a fer servir les xarxes socials amb seguretat?

A les xarxes ho troben tot, però no tot el que en troben és igual de pertinent, perquè tant poden trobar informació valuosa, com continguts inapropiats. A les xarxes socials els adolescents poden trobar continguts inadequats que estimulin conductes de risc com l’anorèxia o la bulímia, que incitin a les tecnoadiccions, o pàgines plenes de continguts pornogràfics o de comportaments racistes, o que serveixen de plataforma pel ciberassetjament (bulling, assetjament mitjançant les xarxes) o al sexting (assetjament sexual en les xarxes). Per això es important que els nois i les noies facin un ús segur de les xarxes.

Consells per pares

  1. Informeu-vos. Facebook (xarxa on els més grans busquen antics amics), Whatsapp  (xarxa per la comunicació interpersonal), YouTube (xarxa dels tutorials i dels vídeos), Twitter (xarxa dels missatges curts), Instagram (la xarxa de les fotos), Spotifay (xarxa de la música), LinkedIn (xarxa entre professionals),  Snapchat (xarxa dels més joves); sinó coneixeu aquestes xarxes socials, les més exitoses a l’any 2018, no sabeu on són o que fan els vostres fills o filles.
  2. Ensenyeu als vostres infants idees claus de funcionament de les xarxes com són la universalitat i la persistència, perquè tot el que es posa a les xarxes, tant imatges o com documents, es pot reproduir fins l’infinit i no desapareixerà mai.
  3. Elaboreu un “Pla de consum personalitzat” d’ús de les pantalles pels vostres infants (https://fcodinagarcia.blogspot.com/2019/01/noves-recomanacions-per-lus-de-les.html)
  4. Establiu eines de control parental. Hi ha dispositius que instal·lats en l'ordinador, el telèfon mòbil o la tauleta del vostre fill o filla suposen un instrument de control parental sobre pàgines i continguts als quals l’infant  pot accedir. (https://mossos.gencat.cat/ca/temes/families-i-escoles/Internet-aplicacions-ordinadors-i-dispositius/)
  5. Denuncieu continguts. Tots tenim l'obligació de denunciar tots els continguts que considerem lesius, inapropiats o discriminatoris. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC, https://www.cac.cat) és l'autoritat independent, creada pel Parlament de Catalunya, per la regulació de la comunicació audiovisual de Catalunya.
  6. Doneu un bon exemple. Fer un ús adequat de les xarxes és la millor manera d’ensenyar als nostres infants a utilitzar-les.


dissabte, 21 de setembre de 2019

És l’escola un lloc segur pel teu infant al·lèrgic ?

El mes de setembre és, entre altres coses, especialment el mes d’inici del curs escolar. Si per les famílies en general, els preparatius de la tornada a l’escola són un època d’estrès, per les famílies amb un infant amb un al·lèrgia ho és encara més. Quasi una quarta part dels infants presenten algun tipus d’al·lèrgia, respiratòria, alimentaria, etc.
Durant el curs escolar els infants se n’estan moltes hores en el centres educatius, així no és estrany que per exemple el 20% de les reaccions al·lèrgiques alimentaries es produeixin a l’escola. L’escola ha de ser un entorn segur per a tots els infants. Per aconseguir aquest entorn segur a les escoles pels infants amb al·lèrgies, les famílies, seguint les recomanacions de la Sociedad Española de Immunologia Clínica, Al·lergologia i Asma Pediàtrica:

  1. Proporcioneu informació adequada a l’escola. Demaneu al vostre equip d’atenció primària o al vostre al·lergòleg un informe sobre les problemes al·lèrgics que pateix el vostre infant i feu-lo arriba a l’escola. En els infants amb al·lèrgies alimentaries es important que aquest informació arribi al servei de menjador.  
  2. No us descuideu mai de la medicació de rescat. La medicació de rescat són els fàrmacs que els infants han de prendre si pateixen una reacció al·lèrgica, i com que una reacció anafilàctica o una crisi de dificultat respiratòries, per exemple, es presenten de forma sobtada, és imprescindible que els infants al·lèrgics porti sempre a la motxilla escolar la seva medicació de rescat (adrenalina, broncodilatadors...), encara amb més motiu quan fan activitats extraescolars.
  3. Administreu la medicació de control. L’infant ha de seguir de forma estricta el tractament pautat i evitar les elements o aliments al·lèrgics per evitar reaccions al·lèrgiques. 
  4. Empondereu al vostre infant. Tant essencial com que les famílies conegueu la malaltia i el maneig de l’al·lèrgia del vostre infant, ho és que, en la mesura que la edat i el desenvolupament del infant ho permeti, sigui el propi infant al·lèrgic el que sàpiga a que és al·lèrgic, que ha de fer per evitar reaccions al·lèrgiques i com actuar en cas de reacció.  
  5. Assegureu-vos que a l’escola disposen de medicació de rescat i que el professorat té un protocol d’actuació clar davant d’una emergència. 



divendres, 6 de setembre de 2019

Comença el "cole", toca anar a dormir d’hora

S’acaben les vacances, cal passar de l’horari d’estiu a l’horari escolar, toca anar a dormir d’hora

L’Ordre del Departament d’Ensenyament que estableix el calendari escolar del curs 2019-2020, fixa per al 12 de setembre l’inici del curs escolar en educació infantil, primària, ESO, batxillerat... Les vacances d’estiu s’acaben.

A l’estiu els pares es mostren més laxos en relació a les rutines diàries, i també en els horaris d’anar a dormir. Durant el curs escolar els horaris es tornaran més rígids. Aquest reajustament de l’horari d’estiu a l’horari escolar pot ser difícil per alguns infants.

Les hores de son que els infants necessiten depenen de la seva edat. Els infants més petits, 3 – 4 anys, necessiten dormir 11 a 13 hores cada nit; els infants en edat escolar necessiten 10 a 11 hores de son i els adolescents entre 8,5 a 9,5 hores. Cal respectar les hores de son perquè un mal descans nocturn està relaciona amb un baix rendiment escolar, un major risc d’obesitat, amb trastorns de conducta i altres problemes de salut mental.

Aquí teniu alguns consells per passar a l’horari escolar

  1. Els infants necessiten temps, al voltant de dues setmanes, per assimilar aquest canvi d’horari així que comenci ja les noves normes. D’aquesta manera, quan comencin les classes, el seu fill estarà acostumat al nou horari. 
  2. Comenceu a retirar les migdiades si s’ha agafat aquest hàbit durant l’estiu. Les migdiades a la tarda retarden l’hora d’anar a dormir i creen problemes durant el curs escolar.
  3. Proposeu activitats relaxants (llegir, fer un trencaclosques...), i eviteu les pantalles (televisió, telèfons...) abans d’anar a dormir. Totes dues normes ajuden a entrar en un ritual nocturn que facilita els hàbits de son.
  4. Creeu un ambient agradable en el dormitori, relaxat i silenciós. Les pantalles causen distraccions, excitació i dificulten el descans nocturn dels infants, per això idealment haurien d’estar fora de l’habitació durant el curs escolar.
  5. Poseu una hora per anar a dormir pels més petits i premieu els seus bons hàbits de son per fer un reforç positiu del seu comportament. Amb els adolescents negocieu l’hora per anar a dormir, dialogueu i informeu-los dels efectes (baix rendiment, risc de depressió, augment de pes…) que dormir poc pot tenir sobre ells.

Bon inici de curs!