dimecres, 12 d’agost de 2020

Per evitar ofegaments la vigilància ha de ser visual, permanent i de prop

Estem en els dies de la canícula de l’estiu. Tot i lo anormal d’aquest estiu amb pandèmia de COVID-19, com cada any hem de lamentar morts per ofegament a les platges i piscines. Dos infant ja han mort aquest estiu a Catalunya per ofegament. L’ofegament és la tercera causa de mort en menors 

L'ofegament és molt silenciós i ningú no s'adona si no està vigilant. Perquè sigui eficaç,  la vigilància ha de ser visual i permanent, perquè els infants més petits es poden ofegar en tant sol 20 cm d‘aigua i en menys tres minuts. 

Us recordem alguns consells per evitar els ofegaments de l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT):

  1. Prevenció. L’única acció veritablement eficaç davant d’aquest problema és la prevenció. Ensenyeu als infants a nedar com més aviat millor. 
  2. Socorrista. Escolliu sempre que pugueu triar, platges o piscines que estiguin supervisades per un socorrista.
  3. Vigilància: Mai els deixeu sense vigilància, especialment els infants menors de 4 anys, ni tan sols un instant. No demaneu que un germà gran vigili a un infant petit. Per la vigilància recordeu la regla 10 – 20: No més de 10 segons sense vigilància i tant a prop com per a poder actuar en menys de 20 segons.
  4. Inflables. Desconfieu de flotadors o matalassos inflables, no són mesures prou segures per evitar ofegaments. Feu servir armilles salvavides, especialment si els infants van en una embarcació.
  5. Ensenyar. Els infants i adolescents han de conèixer i respectar les regles de seguretat (significat del color de les banderes, obeir les ordres dels socorristes, no nedar sol i sempre fer-ho amb supervisió d’un adult, no capbussar-se en aigües que no coneguin, la relació que hi ha entre els ofegaments i la ingestió d'alcohol o drogues d’abús...)
  6. Reanimació cardiopulmonar. Pares i mares haurien d'aprendre i ensenyar als seus fills grans a realitzar maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica.
  7. Demaneu ajuda. Truqueu al telèfon d'emergència 112 si el vostre infant s’ha ofegat

Els infants de casa nostre poden patir un ofegament en l’entorn lúdic, però no es pot oblidar els infants migrans o refugiats que han perdut la vida en el Mediterrani, ni no tenir un record especial per Aylan Kurdi, el nen sirià de 3 anys que va mori ofegat, el cos del qual va aparèixer en una platja de Turquia (2015). 


dimarts, 4 d’agost de 2020

Setmana Mundial de la Lactància Materna . Recolzar la lactància materna per un Planeta més sà


Des de l’any 1992 la primera setmana d’agost, promoguda per l’OMS, es commemora la Setmana Mundial de la Lactància Materna. El lema d’aquest any 2020, “Recolzar la lactància materna per un Planeta més sà”, vol posar èmfasi en l’impacte que la alimentació infantil té en el medi ambient i el canvi climàtic i com la lactància materna contribueix a aconseguir un planeta mes saludable. 
Recolzar, protegir i promoure la lactància materna a més de saludable pels infants ajuda a la salut del planeta i de tota la població.

La lactància materna ofereix als infants la millor alimentació possible des del primer dia de vida perquè els aporta beneficis nutricionals i emocionals. La lactància materna proporciona anticossos que protegeixen als nadons de moltes malalties infeccioses, al mateix temps el infants alimentats amb lactància materna tenen menys risc de patir obesitat, asma, malalties cardiovasculars o diabetis. La recomanació és que es mantingui la lactància materna exclusiva durant els primers 6 mesos de vida.
La llet materna en un recurs natural. L’organisme de la mare produeix tota la llet que el seu fill necessita i no precisa consum d’aigua ni altres productes, ni d’energia, ni transport ni envasos i/o recipients.

Tot i que la lactància materna és un procés natural no sempre es fàcil instaurar-la i mantenir-la per això les mares procés en recolzament i assessorament per a tenir prou seguretat per superar les dificultats.  La Setmana de la Lactància Materna és també una crida a institucions i govern per la creació de polítiques i programes que fomentin la lactància materna.

A l’actual pandèmia de coronavirus, pels gran beneficis que suposa pels infants la lactància materna, la recomanació actual és aconsellar-la amb les precaucions addicionals necessaris. Si la mare està amb COVID cal estrictes mesures de neteja de mans i ús de mascareta. La mare pot sentir-se més segura traient-se la llet i deixant que altres persona sense virus ho doni al bebè.

divendres, 17 de juliol de 2020

Cop de calor

La calor anirà a més. Aquesta informació la repetiran els meteoròlegs durant les properes setmanes. I és que a l’estiu fa calor, molta calor.
Una exposició prolongada a altes temperatures pot produir, especialment en els infants mes petits un cop de calor. El cop de calor provoca una pèrdua de líquids i sals minerals (clor, potassi, sodi, entre altres) i un augment de la temperatura del cos.
La gravetat d’un cop de calor depèn del temps que l’infant ha estat exposat a la calor, del seu estat salut previ i de la seva edat. Quan més petits sigui l’infant amb més facilitat patirà un cop de calor i més greu serà. El cop de calor pot ser prou greu com per causar danys als òrgans del cos i fins i tot arribar a ser fatal.

Quins són els símptomes del cop de calor?
L’infant amb un cop de calor, presenta una elevació de la temperatura del cos, que pot arribar fins a 40ºC, amb la cara congestionada i la pell seca, calenta i envermellida. Pot queixar-se de mal de cap, rampes a les cames o tenir nàusees i vòmits. Té la boca seca amb una set intensa. Està ploraner, neguitós, i si el cop de calor és més greu pot presentar convulsions, dificultat per a respirar i ritme cardíac accelerat.

Què cal fer per prevenir un cop de calor?
Per evitar que els infants puguin patir un cop de calor, la recomanació és que:
  1. Eviteu feu passejades o activitats a l'aire lliure en les hores de més calor del dia. Sortiu al matí d'hora o al vespre quan el sol està més baix. 
  2. Limiteu les estones d’exposició solar: Si apareix envermelliment de la pell vol dir que s’ha fet massa exposició al sol. Poseu sempre crema solar.
  3. Reduïu els esforços físics.
  4. Ventileu i refresqueu casa vostre.
  5. Resguardeu-vos en un lloc fresc o amb aire condicionat a les hores de més calor.
  6. Oferiu-los molta aigua sense esperar a que tinguin set.
  7. Dutxeu-los o banyeu-los amb aigua fresca tantes vegades com sigui necessari per mantenir-los frecs o remulleu-los amb una tovallola humida.
Què fer davant un cop de calor
Si el vostre infant té els signes o els símptomes que us fan pensar que pateix un cop de calor
  1. Porteu l’infant en un lloc fresc i ventilat.
  2. Poseu l’infant estirat boca amunt o semiassegut.
  3. Apliqueu compreses d’aigua freda al cap.
  4. Venteu-lo.
  5. Doneu a beure aigua fresca en petits glops.
  6. Truqueu al vostre centre sanitari o al servei urgències (061)

dimecres, 8 de juliol de 2020

Brots de coronavirus

Veurem apareixer el mostre aqui i allà, però no podrem posar-li el peu al coll a la bèstia fins que no disposem de una vacuna. Ara toca les normes COVID-19: Rentat de mans,distància de seguretat i mascaretes.



dijous, 2 de juliol de 2020

Consells per un estiu saludable amb COVID


Fa poc dies ha començat l’estiu meteorològic. Els infants i joves han començat les vacances d’un curs escolar anòmal. Tant anòmal com l’estiu que comencen on haurem de conviure amb el COVID-19. Uns quants consells de salut per gaudir de l’estiu de forma saludable





  1. Normes COVID-19. Rentat freqüent de mans. Mantenir distancia de seguretat. Portar mascareta en espais tancat, en els transports públic i en qualsevol espai on no es pugui mantenir la distància de seguretat.
  2. Hidratació: Els infants necessiten prendre, en proporció al seu pes i talla més líquids que els adults. Per exemple un lactant de 3 mesos precisa prendre uns 800ml de líquids al dia (que ells aconseguirà de la llet principalment), un infant en edat escolar precisa 1200ml i un adolescent com un adult uns 2 litres al dia. Durant la temporada d'estiu  oferiu sovint aigua als infants per a mantenir-los ben hidratats.
  3. Ulleres de sol: Les ulleres de sol no són una moda sinó una protecció necessària pels ulls. Igual que feu protecció de la pell davant del sol, heu de fer una bona protecció solar visual, per evitar complicacions oculars, com llagrimeig, ull vermell, cataractes, problemes  a la retina, etc.
  4. Protecció solar: Després del confinament feu de ser especialment curosos  amb la protecció solar. Només 15 minuts d’exposició a les radiacions ultraviolades poden danyar la pell. Protegiu els infants d’una exposició solar excessiva. Apliqueu filtre solar amb factor de protecció alt (als infants protecció 50), vint o trenta minuts abans de sortir de casa.
  5. Protegiu-vos del sol: Trieu la roba adequada: Poseu-los roba lleugera i barret. Busqueu l'ombra i planifiqueu les activades evitant anar de passeig o fer activitat a l'aire lliure en les hores de més calor del dia (entre les 12-16 hores) Sortiu al matí d'hora o al vespre quan el sol està més baix.
  6. Banys amb seguretat: Ensenyeu als infants a nedar com més aviat millor. Com sempre la mesura més eficaç és la prevenció. Escolliu sempre, si podeu triar, platges o piscines que estiguin supervisades per un socorrista. Mai els deixeu sense vigilància, especialment els infants menors de 4 anys, ni tan sols un moment.