divendres, 6 de setembre de 2019

Comença el "cole", toca anar a dormir d’hora

S’acaben les vacances, cal passar de l’horari d’estiu a l’horari escolar, toca anar a dormir d’hora

L’Ordre del Departament d’Ensenyament que estableix el calendari escolar del curs 2019-2020, fixa per al 12 de setembre l’inici del curs escolar en educació infantil, primària, ESO, batxillerat... Les vacances d’estiu s’acaben.

A l’estiu els pares es mostren més laxos en relació a les rutines diàries, i també en els horaris d’anar a dormir. Durant el curs escolar els horaris es tornaran més rígids. Aquest reajustament de l’horari d’estiu a l’horari escolar pot ser difícil per alguns infants.

Les hores de son que els infants necessiten depenen de la seva edat. Els infants més petits, 3 – 4 anys, necessiten dormir 11 a 13 hores cada nit; els infants en edat escolar necessiten 10 a 11 hores de son i els adolescents entre 8,5 a 9,5 hores. Cal respectar les hores de son perquè un mal descans nocturn està relaciona amb un baix rendiment escolar, un major risc d’obesitat, amb trastorns de conducta i altres problemes de salut mental.

Aquí teniu alguns consells per passar a l’horari escolar

  1. Els infants necessiten temps, al voltant de dues setmanes, per assimilar aquest canvi d’horari així que comenci ja les noves normes. D’aquesta manera, quan comencin les classes, el seu fill estarà acostumat al nou horari. 
  2. Comenceu a retirar les migdiades si s’ha agafat aquest hàbit durant l’estiu. Les migdiades a la tarda retarden l’hora d’anar a dormir i creen problemes durant el curs escolar.
  3. Proposeu activitats relaxants (llegir, fer un trencaclosques...), i eviteu les pantalles (televisió, telèfons...) abans d’anar a dormir. Totes dues normes ajuden a entrar en un ritual nocturn que facilita els hàbits de son.
  4. Creeu un ambient agradable en el dormitori, relaxat i silenciós. Les pantalles causen distraccions, excitació i dificulten el descans nocturn dels infants, per això idealment haurien d’estar fora de l’habitació durant el curs escolar.
  5. Poseu una hora per anar a dormir pels més petits i premieu els seus bons hàbits de son per fer un reforç positiu del seu comportament. Amb els adolescents negocieu l’hora per anar a dormir, dialogueu i informeu-los dels efectes (baix rendiment, risc de depressió, augment de pes…) que dormir poc pot tenir sobre ells.

Bon inici de curs!