divendres, 31 d’agost de 2018

Inici de curs, Bon any nou!!!




Potser pot semblar prematur felicitar l’any nou just a les acaballes de l’estiu. Però no estic felicitant-vos l’any nou astronòmic sinó l’any escolar.
L’estiu va de baixar. Les hores de sol estan en retrocés, si el dia de Sant Joan el sol va sortir a les 6:18 hores i és va posar a les ales 21:18 hores, el 31 d’agost ha sortit a les 7:16 hores i es posarà a les 20:26, quasi dues hores menys de sol. La tardor no trigarà en treure el nas, perquè l’inici del curs escolar és com el tret de sortida d'aquesta nova estació de l’any, tot i que tampoc coincideix amb el seu inici astronòmic.



En els calendaris de moltes cases hi ha un cercle vermell al voltat d’una data de setembre amb la llegenda “Escola”. Perquè en dues setmanes el ritme de la majoria de les llars es veurà radicalment trasbalsat i com posen en evidència diferents estudis, el moment de major estres del dia serà entre les 8 i les 9 del matí.

La “rentrèe” és el mot que fan servir els francesos per a referir-se al rentorn a l’escola després de vacances. Tornar a començar. És el moment de comprar llapis i llibretes, motxilles i llibres. Hi els pares com ha de preparar el curs escolar perquè sigui exitós?

El curs escolar és com un viatge en el que importa menys com es começa, tot i l’estres i els nervis de tot començament, que com s’acaba. Als pares correspon controlar i abastir de les eines necesaries per a facilitar aquet viatge als infants.

Son: Torneu a les rutines. Comenceu a modificar els horaris. Es normal que pares i mares siguin més laxos durant l'estiu amb els horaris d'anar a dormir. Però d'aquí a pocs dies aquests horaris es tornaran molt més rígids. Alguns infants poden tenir problemes en fer el canvi des de l’horari d'estiu a l’horari escolar. És necessari facilitar aquest canvi de horari.
a)    Comenceu el canvi de normes de forma progressiva unes dues setmanes abans de l’inici del curs. D’aquesta manera, quan comencin les classes, el seu infant estarà acostumat al nou horari. Posi regles pels més petits i negocií amb els més grans.
b)    Limiteu el temps d’exposició a les pantalles (televisió, ordinadors, tauletes...) i proposeu activitats relaxants en una zona poc il·luminada i relaxant abans de dormir. Totes dues regles ajuden a entrar en un ritual nocturn que faciliti els hàbits de son.
c)    Creeu un ambient agradable en el dormitori, però recordi que és un espai per dormir. El dormitori ha de ser un lloc poc lluminós i silenciós. Els equips elèctrics com a computadores, televisors o videojocs creen unes distraccions i una excitació que dificulten la son dels infants. Totes aquestes pantalles haurien d’estar col·locades fora de l’habitació durant el curs escolar.
d)    Tregueu les migdiades. Comenceu a retirar les migdiades si ha agafat aquesta pràctica durant l’estiu. Les migdiades a la tarda tenen tendència a retardar l’hora d’anar a dormir a la nit i creen problemes durant el curs escolar.
e)    Feliciteu els bons hàbits de son. Els reforços positius poden ajudar a aconseguir que els infants petits vagin aviat al llit. Amb adolescents negoci, dialogui i informi dels efectes físics i biològics (baix rendiment, risc de depressió, augment de pes…) que dormir poc pot tenir sobre ells.
Un bon hàbit del son és un element essencial per aconseguir un bon rendiment escolar i per realitzar amb èxit les activitats del dia.

AlimentacióTambé han de tornar les rutines de l’alimentació. L'esmorzar és uns dels àpats més important del dia i idealment hauria d’aportar la quarta part de les calories que corresponen a la dieta diària. S’ha de fer l’esforç per que, tot i el moment d’estrés que apareix a totes les llars a primera hora del matí, no es descuidi l’esmorzar.  Un esmorzar equilibrat ha d’incloure els principals nutrients (pà o els cereals o les galetes, llet o iogurt, fruita o  sucs fets a casa i algunes proteïnes com pernill o embotits no grassos).

Lloc: Prepareu un lloc per a fer les tasques escolars. El lloc ha de tenir una bona il·luminació, amb un espai adequat i tranquil i poques distraccions. El silenci és una peculiaritat específica de cada persona. Alguns necessiten silenci altres necessiten música per fer les tasques. Proporcioneu l'espai, ell o ella ja l’omplirà de silenci/soroll.

Supervissió. Quan comenci el curs establiu controls de rutina. Pels infants més petits controli que a la motxilla porta els deures fets i els elements necessaris (gimnàstica, música...) pel dia següent. Pels més grans hi ha prou amb un control verbal. No ho faci quan es posen a dormir o al matí, aleshores ja no hi temps per a res.

Monitoritzeu: Feu seguiment des del començament del curs. Faciliteu canals de comunicació amb els professors, amb entrevistes personals o amb notes escrites a l'agenda. Sigueu proactiu, no esperi als darrers mesos del curs. Si cal prendre mesures (classes de suport en alguna matèria) es recomanable començar aviat. Un bon rendiment escolar resulta de la conjunció de diferents factors. La relació estreta entre la escola i la família és una d’elles.

Programeu les activitats. Assegureu-vos que els infants realitzin una activitat física diària, què pels més grans i els adolescents hauria de ser d’una hora al dia. Un infant actiu serà un adult saludable. Cal òbviament un temps per l'estudi, també és possiblement que vostè vulgui que facin alguna activitat extraescolar (futbol, piano, anglès o dansa...), s’han de reservar però uns espais d'inactivitat, per jugar, per relaxar-se. S'han de programar les activitats sense oblidar que els infants necessiten ser infants.

Impliqueu-vos en l’escola.  Penseu en acompanyar als més petits els primers dies de escola. Participeu en les AMPAs i les activitats que organitza l’escola (dia de portes obertes, carnestoltes, festa final de trimestre o de curs...). També impliqueu als vostres infants i adolescents en la seva escola. Els infants i adolescents que participacipen en aquestes activitats extracurriculars i s’identifiquen a la seva escola tenen un millor rendiment escolar.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada